Id: 1750389735189117

Hvordan skal jeg køre for at bestå køreprøven?

 

Helt enkelt og simpelt:
Giv den prøvesagkyndige hvad din kørelærer vil have, så får du det, du vil have.

Kør som din kørelærer har lært dig det.

Køreprøven er din mulighed for at vise den prøvesagkyndige, at du kan tage ansvaret, og at du kan begå dig i trafikken. Køreturen med den prøvesagkyndige vil bestå af en blanding af stort og småt, svært og mindre svært – således at du får mulighed for at vise, hvad du kan.
Desværre er det de færreste, der er så prøvestærke, at de magter at toppe netop under køreprøven – og vise sig 100 % fra deres bedste side. De fleste yder ca. 80% af hvad de egentligt kan, når de er til køreprøve, så sørg for at være kørt ordentligt færdig.

Begynd endeligt ikke at ”pynte” på det, du har lært af din kørelærer. Ikke noget med at køre ekstra ”prøveforsigtigt” eller ”prøvesmart” eller ”prove-noget som helst andet.”

Klap i – lad være med at fortælle alt og alle hvornår du skal til prøve.

Hold prøvetidspunktet for dig selv – ikke fordi det er hemmeligt at gå til køreprøve, men fordi det er tydeligt for os, der har med køreprøver at gøre, at der er forskel på stemningen hos dem, der har holdt mund, og dem der har fortalt alt og alle, hvornår prøven skal foregå. Det gælder altså også forældre, kæreste og veninder. Prøven er din, så du er i din gode ret til at skrive det på Facebook, om det så skal være, men det kan ikke anbefales.

Bestå køreprøven første gang

Det er dyrt at dumpe en køreprøve, og derfor skal du gå til køreprøve, når du føler dig sikker. Sørg for at bestå en ”evaluerende køreprøve” sammen med din kørelærer. Det virker ikke at tage chancen – for den prøvesagkyndige kan se, om du kan dine ting eller ej. Hvis du dumper din køreprøve, løber der nye udgifter på kørekortet. Du skal betale et nyt prøvegebyr, skolevogn til køreprøven og ekstra køretimer før den nye prøve.

Hvordan gør jeg, hvis jeg kommer til at lave en fejl?

Ja du har lavet en fejl og det er 1 fejl. Vis den prøvesagkyndige at du har ben i næsen til at komme videre. Hvis du fortsat tænker over fejlen i stedet for at tænke på dine opgaver i trafikken, kommer du alt for let til at lave flere fejl.

Gør turen til en nydelse

Køreglæde er godt- både for dig og for dine passagerer. Kig langt frem, planlæg kørslen og få et godt flow i bilen. Skift gear roligt, accelerer jævnt og tilpas frisk og sørg for at dine opbremsninger er behagelige og velkontrollerede. Kør roligt uden at køre langsomt, og kør frisk uden at køre hurtigt. Giv et godt og sikkert indtryk – og nyd det, så nyder den prøvesagkyndige det også, og du har vist dig værdig til dit kørekort.

Følg trafikkens rytme

Inden for lovens rammer, skal du følge trafikkens rytme således, at du er en naturlig del af rækken – d.v.s. når rækken ændrer fart, gør du det samme. Sid ikke bare og glo på bagenden af bilen foran – kig frem, så du er klar over, hvad der sker længere fremme. Ved et læse trafikken skaffer du dig selv tid til at handle fornuftigt og velovervejet.

Hør hvad den prøvesagkyndige siger.

Ordene er oftest ment som en hjælp.

På samme måde som du er vant til i undervisningen – vil den prøvesagkyndige sige f.eks.: I lys nr, 2 skal du – – – – . Dette er ment som en hjælp til at finde den rette vognbane. Brug hjælpen og find din vognbane – nu!

Kør først over når der er ordentligt hul.

Du skal svinge, og du kan se, at nu er der ikke flere biler – – fint – – husk lige at se om der er fodgængere eller cyklister, der forhindrer at du gennemfører svinget. Der skal være plads til at du kan gennemføre svinget, så du ikke strander ude på tværs.

Kan jeg bestå køreprøven hvis jeg går i stå?

Det er jo hvad der sker – ingen, uanset rutine kan garantere, at det ikke kan ske. Spørg dig selv om hvad du gjorde forkert. Ligeså længe du gør det samme, får du det samme. Var du i det rigtige gear? – eller smed du koblingen? Træk vejret dybt, skynd dig langsomt og gør noget klogt.
At gå i stå behøver ikke at være dumpegrund, men du kan godt gå i stå et sted, der er så kritisk at du ikke kan bestå køreprøven på grund af det, men det er dog sjældent.

Mange giver gode råd om alt – uanset om de aner noget eller ej.

Alle omkring dig vil sikkert hellere end gerne give dig “gode råd” om, hvordan du skal bestå køreprøven – lad være med at høre efter. Rådene er sikkert velmente, men dels kender de ikke kravene til en køreprøve, og dels hjælper det ikke dig at høre en masse om den køreprøve, de selv har været til engang. Desuden kender de ikke dine svagheder og styrker, de aner ikke, hvad du har brug for af støtte – så deres gode råd kan lettere forstyrre, end de kan gavne – hvor velmente rådene så end er.

Snak Køreprøven igennem med din kørelærer, som har masser af erfaring på området.

Drop elev-rollen.

Allerede i slutningen af din køreuddannelse bør du gøre dig selvstændig. Det gør du bedst ved, at du tager over og gør tingene, uden at din kørelærer skal sidde og huske dig på de ting, der skal gøres. D.v.s. din kørelærer stopper med at instruere dig, og det før du er færdig med at have brug for instruktionen. Du går derfor nu og for resten af dine dage – over til at være din egen instruktør. Sig de ting til dig selv, som din kørelærer kunne have sagt til dig. Læs trafikken, træf dine egne beslutninger og udfør kørslen som om du allerede havde kørekort.

Kan jeg bestå køreprøven, hvis jeg kommer til at lave en fejl?

Svaret er ja, det kan du godt. For at bestå køreprøven, skal du køre lovligt og sikkert og vise, at du har overblik. Fejlfri kørsel kan og skal man ikke forvente af en nybegynder. Du skal populært sagt – køre så godt, at den prøvesagkyndige tør sidde på bagsædet uden at ryste i bukserne. De prøvesagkyndige har et fejlkatalog, som de går frem efter. I fejlkataloget fremgår det, hvad der er mindre fejl, mellem fejl og grove fejl.

Problemer med højre og venstre – kan jeg så bestå køreprøven?

Det er uden betydning, om du er skrap til højre og venstre. Det har de prøvesagkyndige set så tit, og de hjælper dig gerne ved at pege i den retning, du skal svinge.
Skulle det svipse, og du kommer at svinge til højre, når du blev bedt om venstre, så er det ikke noget, du dumper på – bare det du gør, bliver gjort ordentligt.

Læs trafikken, hold afstand og skaf dig overblik

Afstanden til den forankørende og sideafstanden til de modkørende og de parkerede biler, cyklister giver dig mulighed for at kunne se langt frem og planlægge din kørsel. Fjerner du din sikkerhedsafstand, så fratager du dig selv din sikkerhed.

Bestå køreprøven: Orientering, orientering og orientering.

Hold din kurs og pas din vognbane, så de andre trafikanter kan stole på dig. Får du brug for at ændre placering, så kig i spejlene og i den blinde vinkel før du svinger ud. Er trafikken så tæt på, at du får brug for hjælp til at skifte vognbane, så blink og bed de andre trafikanter om hjælp. Når trafikken giver dig plads, kigger du igen, og får lavet din manøvre. Kan du ikke nå at orientere dig, eller hjælper de andre trafikanter ikke, må du bremse og vente på, at der bliver hul.

Når de andre gør noget andet, så reager!

Du har planlagt din kørsel, og alt går strålende, bortset fra at der er en af de andre, som kommer til at lave en brøler, så gør noget aktivt. Forhold dig til situationen. Det kan være, at en åbner en dør ud foran dig, det kan være, at en laver en u-vending ud foran næsen af dig, måske en fodgænger braser ud på vejen – – whatever – – forhold dig til det, og reager klogt – NU

“Vi bor i Danmark”

Er der flere baner i samme retning, så fyld op fra højre. Brug kun den venstre bane, hvis der er en god grund til det – f.eks. den højre bane er fyldt helt op, eller du ved at du skal til venstre lige om lidt.

Skal du til venstre i et kryds med to venstrebaner, så tænker du igen: “Vi bor i Danmark” og vælger banen længst til højre. Hvis du havner i banen længst til venstre, så hold din bane igennem hele svinget og indtil du er oppe i fart og videre. Derefter orienterer du dig godt og skifter til højre bane.

Bevar roen i dig selv, og vis at du kan det her.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen Lone

Hvis du tror, at andre kan have glæde af denne artikel, så like og del gerne – tak fordi du læste med

Del gerne - på forhånd tak 😀

Tak for del & like

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk